Tiedote | 21.3.2019
Julkaisuvapaa

Faktapohjaista politiikkaa peräänkuuluttava Vaadi faktat-kampanja käynnistyi Helsingissä torstaina 21.3. puoluejohdon vaalipaneelilla ja kampanjastartilla. Kampanjan tavoitteena on edistää faktapohjaista politiikkaa kevään 2019 vaaleissa ja nostaa erityisesti nuorten äänestysaktiivisuutta eurovaaleissa. Kampanjan toteuttavat Eurooppalainen Suomi, Eurooppanuoret ja Fingo. Sen keskeiset tukijat ovat Ulkoministeriö ja Euroopan parlamentti. Kampanjassa on mukana laaja joukko kansalaisyhteiskunnan vaikuttajia sekä useita puolueita.

“Vaadi faktat on merkittävin tässä maassa järjestettävä eurovaalikampanja tänä keväänä. Tartumme luottavaisin ja nöyrin mielin meille asetettuun haasteeseen! Nostamme eurovaalit eduskuntavaalien ja hallitusneuvottelujen rinnalle ja kannustamme suomalaiset sankoin joukoin äänestämään.”, kertoo Eurooppalaisen Suomen puheenjohtaja Jouni Ovaska.

Vaadi faktat-kampanja jalkautuu yhteensä 21 paikkakunnalle ympäri Suomea ja pitää sisällään lähes 30 tapahtumapäivää ja yli 70 tapahtumaa. Paikallisten tapahtumien tarkoitus on antaa kansalaisille mahdollisuus kohdata ehdokkaat arjessa. Tapahtumia järjestetään erilaisissa oppilaitoksissa, kauppakeskuksissa, kahviloissa, ravintoloissa ja ulkotiloissa. Näkyvän kiertueen tarkoituksena on herättää ihmiset eurovaaleihin eduskuntavaalien jälkeen.

“EU vaikuttaa alati kasvavissa määrin meidän kaikkien arkeen, mutta silti tutkimusten mukaan EU-kansalaiset kokevat EU-instituutiot etäisiksi. Median ja poliitikoiden on kyettävä vastaamaan tähän haasteeseen asiallisella ja faktapohjaisella journalismilla ja kampanjoinnilla.” toteaa Fingon vaikuttamistoiminnan johtaja Rilli Lappalainen.

Kansalaislähtöisyys on Vaadi faktat-kampanjan ytimessä. Kevään aikana on koulutettu satakunta vapaaehtoista faktantarkkailijaa seuraamaan median uutisointia, poliitikkojen ulostuloja ja sosiaalisen median sisältöjä. Löytäessään viitteitä virheellisistä väittämistä tai harhaanjohtavista ulostuloista, he antavat näistä syötteen poliittisesti riippumattomalle faktantarkistusta toteuttavalle Faktabaarille. Faktantarkkailun lisäksi kampanjassa mukana olevat tahot toteuttavat myös EU-myytinmurtoa ja osallistuvat keskusteluun sosiaalisessa mediassa.

“Äänestysaktiivisuus eurovaaleissa on laskenut läpi tämän vuosituhannen. EU vaikuttaa meidän elämäämme jatkuvasti ja nyt on tärkeää, että myös suomalaiset vaikuttavat EU:n tulevaisuuteen. Haastamme mukaan poliitikot, mediat, ja kaikki tahot, jotka pitävät kampanjan sanomaa tärkeänä. On aika vaatia faktat pöytään!”,  päättää Eurooppanuorten puheenjohtaja Iiris Asunmaa.

Helsingissä 21.3.2019

• CSC – Tieteen tietotekniikan keskus
  • SOSTE – Suomen sosiaali ja terveys ry
  • Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ry
  • Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL)
  • Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto – SAKKI ry

• Perussuomalaiset
  • Sininen tulevaisuus
  • RKP

*Kampanjassa esitetyt näkemykset eivät sido Euroopan parlamentin näkemyksiä.

Categories: Tiedote